Waarom toch stoppen tussen Stoptober en Nieuwjaarsdag

Veel mensen die willen stoppen met roken kiezen daar een speciaal moment voor. Stoptober en Nieuwjaarsdag zijn de grote voorkeursdata. Maar, kun je ook stoppen op een dag in november of december? Als Stoptober je niet uitkwam, moet je dan wachten tot 1 januari? Helemaal niet! Hier zijn 10 redenen waarom tussen 1 november en 1 januari stoppen een heel aantrekkelijk alternatief is.

De 10 redenen

1. December is een dure maand; als je vanaf 1 november geen geld aan sigaretten meer uitgeeft wordt december een stuk betaalbaarder.
  2. Je bent allesbehalve een kuddedier en daarom is een willekeurige stopdatum veel beter dan een datum die iedereen prikt.
  3. Als je niet meer rookt krijg je met Kerst eindelijk een leuk cadeau van de kinderen in plaats van een zelf geknutselde asbak.
  4. Als je voor 5 december stopt krijg je van de Sint geen gedichten met rijmwoorden als ‘schoorsteen’ en ‘ver heen’.
  5. Wie in 2023 stopt kan in 2024 zeggen: ‘roken, dat is echt iets van vorig jaar’.
  6. Als je er klaar voor bent, hoef je nergens meer op te wachten.
  7. Wie stopt op een willekeurige datum heeft niet te maken met al die wijsneuzen die iedere dag in oktober vragen: houd je nog vol?
  8. Daarnaast heb je ook niet te maken met mensen die in het nieuwe jaar vragen: gaat het stoppen nog wel?
  9. In 2023 weet je zeker dat de zorgverzekering het stoppen nog vergoed.
  10. Als je nu stopt heb je het maar gehad, dan kun je in het nieuwe jaar je aandacht aan leuke dingen besteden.

Waarom blijven mensen dan toch roken?

Er is geen enkele geldige reden te bedenken waarom roken goed voor je zou zijn. De echte reden dat mensen blijven roken, is omdat het zowel een geestelijke, als een lichamelijke verslaving is. Het is niet makkelijk om van een verslaving af te komen, maar zeker niet onmogelijk! Wacht niet tot Stoptober of Nieuwjaarsdag om te stoppen! Als je overweegt om te stoppen met roken kun je bij Stichting Stop Bewust terecht. We geven kosteloos informatie en advies over stopmethodeshulpmiddelen en vergoedingen. Ben jij klaar om af te rekenen met je verslaving?

IK PAK MIJN STOPKANS