Wat doet roken met je stem?

De roker met een zware stem is een bekend fenomeen. Hoe komt het eigenlijk dat sommige rokers een zware stem hebben en wordt je stem weer normaal wanneer je stopt met roken? In onze blog lees je alles over de invloed van roken op je stem.

Stembanden

Je stembanden bevinden zich in de luchtweg. Ze werken doordat er lucht langs stroomt die trillingen veroorzaakt. Deze trillingen leiden vervolgens tot geluid. Helaas zijn je stembanden kwetsbaar.

Je stem verandert door roken

Elke keer dat je rook inademt komt deze langs de stembanden. Hierdoor kunnen je stembanden geïrriteerd raken. Daarnaast kan je slijmvlies gaan ontsteken. Verder kan er onder het slijmvlies vocht terechtkomen. Hierdoor kan je stem hees worden of kan stemvermoeidheid ontstaan. In de praktijk betekent dit dat je stem lager wordt en vaak iets mannelijker klinkt.

Gevolgen beschadigde stembanden

Beschadigde stembanden zijn niet alleen slecht voor je stem, maar kunnen ook andere gevolgen hebben. Door gezwollen stembanden kan bijvoorbeeld het ademen lastiger worden. Daarnaast kan er ook een tumor ontstaan bij het strottenhoofd. Dit laatste komt gelukkig niet vaak voor.

Betere stem na stoppen?

Meestal verdwijnt de vochtophoping wanneer je stopt met roken. Hierdoor wordt je stem weer meer zoals vanouds. In sommige gevallen kan het voorkomen dat het vocht bij je stembanden verwijderd moet worden met behulp van een operatie. Toch is een operatie alleen niet voldoende, het is cruciaal om de sigaret ook daadwerkelijk links te laten liggen. De mate waarin je stem herstelt is afhankelijk van de schade aan je stembanden.

Ik wil ook stoppen

Wil je ook stoppen, maar weet je niet hoe je moet beginnen? Dat is geen probleem, want onze stopadviseurs staan klaar om jou verder te helpen. De beste stopmethode verschilt per persoon. Dit is de reden dat onze stopadviseurs op basis van jouw verhaal gepast stopadvies geven. Hierdoor wordt jouw stoppoging een succes!

IK STOP OOK SUCCESVOL