COPD stoppen met roken
leestijd
2 minuten

Wat is COPD?

Op Wereld COPD dag staan we stil bij deze ziekte. Roken is een van de grootste veroorzakers van deze chronische longaandoening. Wat is COPD, wat zijn de oorzaken van deze ziekte en waarom is stoppen met roken het beste.

COPD, wat is het?

COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Cronische Obstructieve Long Ziekte). Het is een verzamelnaam voor twee chronische aandoening aan de longen: chronische bronchitis en longemfyseem. Door ontstekingen in de longen en soms ook beschadigingen hieraan hebben patiënten last van vernauwing van de luchtwegen. Hierdoor ontstaat er benauwdheid.

Oorzaken COPD

Roken is een van de grootste veroorzakers van de chronische ziekte, 80% tot 90% van de patiënten met COPD heeft gerookt. Hoe zwaarder en langer iemand heeft gerookt, hoe meer kans diegene heeft om de ziekte te krijgen. 10% tot 20% van de rokers krijgt uiteindelijk COPD. Echter, de ziekte kan ook veroorzaakt worden door langdurige blootstelling aan stofdeeltjes tijdens werk of een aangeboren enzymgebrek.

COPD en stoppen met roken

Ook wanneer je COPD hebt is stoppen het beste wat je voor je longen kan doen. Hoewel je niet kunt genezen van de ziekte, heb je wel invloed op het verloop hiervan. Als je stopt met roken zullen je klachten verminderen, zal het verloop van de ziekte vertragen en zal je conditie verbeteren. Stoppen met roken zal de kwaliteit van leven verbeteren.

Hulp bij het stoppen met roken

Stichting Stop Bewust is er voor rokers die willen stoppen. Ons doel: het informeren en adviseren van stoppers zodat zij succesvoller zijn met hun stoppoging. Met ons telefonische stopadvies begin jij goed geïnformeerd aan jouw stoppoging. Onze stopadviseurs kunnen je in het gesprek informeren over de mogelijke hulpmiddelen, stopmethodes en vergoedingen via de zorgverzekeraar. Onze hulp is kosteloos en vrijblijvend. Wil je info, tips en het laatste nieuws ontvangen? Schrijf je dan in voor onze maandelijkse nieuwsbrief of volg ons op Facebook en Instagram.

Kosteloos telefonisch ontvangen

Categoriën