Hoe ga je om met een craving?

Wat is craving en hoe ga je ermee om?

Het hunkeren staat in de Engelse taal bekend als ‘craving’. Menig stopper herkent het: het intense verlangen naar een sigaret. Wanneer je deze trek hebt, is er sprake van craving. Wanneer wordt craving minder en hoe ga je ermee om? 

Wat is craving?

Craving treedt op bij alle soorten verslavingen, zo ook bij roken. Bij tabaksverslaving is het zo dat de stof nicotine zich hecht aan zogenaamde neuroreceptoren in de hersenen. Wanneer een roker een uurtje niet rookt, ontstaat er al een tekort aan nicotine in de hersenen en daardoor ontstaat het hunkeren. Craving kan zo heftig zijn dat de roker een sigaret niet meer kan weerstaan en uiteindelijk toegeeft aan de drang om te roken. Iedereen kent wel voorbeelden van hoe ver rokers soms gaan om toch nog ergens een trekje vandaan te halen. In de auto stappen en naar een benzinestation rijden waar nog sigaretten te koop zijn, bijvoorbeeld. Op dat soort momenten realiseert een roker zich pas echt hoe verslaafd hij of zij is.

Craving op lange termijn

Craving kan ook blijven optreden als iemand al een tijd niet gerookt heeft. Mensen die gestopt zijn, rapporteren het ook nog na maanden. Alleen beschouwen we het verlangen dan niet meer als veroorzaakt door een lichamelijk tekort, maar door de geestelijke verslaving. Deze vorm van craving komt bijvoorbeeld voor op extra verleidelijke momenten, zoals op een feest of na een heerlijk etentje. Emoties spelen daarbij ook een rol, want zowel bij prettige emoties als bij onprettige emoties heeft een stopper het extra moeilijk. Stoppen is een leerproces om te leren omgaan met de verleidelijke momenten.

Wordt craving minder?

De hunkering naar een sigaret neemt geleidelijk af. Aan het begin van het stoppen met roken kun je vaker last hebben van de trek naar een sigaret. Naarmate de tijd vordert zul je er op steeds minder momenten last van hebben en wordt ook de intensiteit van het verlangen minder. Ook al kun je na een half jaar of langer nog steeds een intens verlangen hebben om een sigaret op te steken, meestal ben je daar dan inmiddels mentaal tegen opgewassen. Het lijkt er daarnaast op dat mensen minder (en minder lang) last hebben van craving wanneer ze heel stellig zijn in hun overtuiging dat ze niet willen gaan roken. Motivatie en vastberadenheid zijn daarom ontzettend belangrijk bij het stoppen met roken.

Hoe ga je met craving om?

Craving is een moeilijk moment tijdens het stoppen met roken. Realiseer je ten eerste dat de hunkering weer voorbij zal gaan. Meestal duurt dit maar een paar minuten, dus blijf sterk en houd vol! Je zult ontzettend trots zijn wanneer je niet hebt toegegeven aan de trek naar de sigaret. Daarnaast is het goed om afleiding te zoeken, door bijvoorbeeld even te gaan bellen, een kopje thee te drinken of je tanden te poetsen.

Hulp bij het stoppen met roken

Stoppen met roken is niet gemakkelijk, maar jouw stoppoging wordt succesvoller met een goed stopplan. Onze telefonische adviseurs kunnen deze samen met jou opstellen. Daarnaast kunnen wij je helpen met informatie en advies over het stoppen met roken.  Bijvoorbeeld over hulpmiddelen, stopmethodes en de mogelijkheden voor een volledige vergoeding door de zorgverzekeraar. Je kunt contact met ons opnemen door een terugbelverzoek in te dienen. 

Help mij bij het opstellen van een persoonlijk stopplan