Wat is craving en doe mee aan stoptober

Craving

Het hunkeren staat in de engelse taal bekend als ‘craving’. Craving treedt op bij alle soorten verslavingen, bijvoorbeeld bij alcohol, drugs en dus ook bij tabak. Bij tabaksverslaving is het zo dat de stof nicotine zich hecht aan zogenaamde neuroreceptoren in de hersenen. Wanneer een roker een uurtje niet rookt, ontstaat er al een tekort aan nicotine in de hersenen en daardoor ontstaat het hunkeren. De craving kan zo heftig zijn dat de roker een sigaret niet meer kan weerstaan en uiteindelijk toegeeft aan de drang om te roken. Iedereen kent wel voorbeelden van hoe ver rokers soms gaan om toch nog ergens een trekje vandaan te halen. Zoeken naar een half opgerookte peuk in de vuilnisbak of in de auto stappen en naar een benzinestation rijden waar nog sigaretten te koop zijn. Op dat soort momenten realiseert een roker zich pas echt hoe verslaafd hij is.

Ook na langere tijd

Craving kan ook blijven optreden als iemand al een tijd niet gerookt heeft. Mensen die stoppen, rapporteren het ook nog na maanden. Alleen beschouwen we de craving dan niet meer als veroorzaakt door een lichamelijk tekort, maar eerder door geestelijke verslaving. Dit gebeurt bijvoorbeeld op extra verleidelijke momenten, zoals op een feest of na een heerlijk etentje. En emoties spelen ook een rol, want zowel bij prettige emoties als bij onprettige emoties heeft een stopper het extra moeilijk. Stoppen is daarom ook een leerproces om te leren omgaan met de verleidelijke momenten.

Wordt craving minder?

De craving neemt geleidelijk af. U hebt er op steeds minder momenten last van en meestal wordt ook de intensiteit minder naarmate de tijd verstrijkt. En ook al kunt u na een half jaar of langer nog steeds een intens verlangen hebben om er een op te steken, meestal bent u daar dan inmiddels mentaal tegen opgewassen. Ook lijkt het er op dat mensen minder (en minder lang) last hebben van craving wanneer ze heel stellig zijn in hun overtuiging dat ze niet willen gaan roken.

stoptober

 

Wat kunt u doen tegen tegen craving als u meedoet aan Stoptober?

Het hunkeren naar een sigaret wordt niet minder als u zich heeft voorgenomen heeft om maar 28 dagen te stoppen. Het begint al na een uur en blijft een paar weken aanhouden. Als u tenminste ‘cold turkey’ stopt (zonder hulpmiddel) en dat proberen veel mensen tijdens Stoptober.

Als u echt een reëel beeld wil krijgen van stoppen met roken met behulp van moderne inzichten, dan zou u gebruik kunnen maken van professionele ondersteuning met hulpmiddelen. Alleen dan weet u echt of het stoppen vol te houden is. Het voordeel is dat de meeste zorgverzekeraars uw stoppoging financieel ondersteunen.

Er zijn professionele behandelmethoden en hulpmiddelen die er voor zorgen dat u minder craving ervaart na het stoppen. In een volgende nieuwsbrief krijgt u een overzicht van de mogelijkheden. Als u van plan bent om gebruik te maken van een vorm van ondersteuning, bedenk dan dat u dat niet pas moet gaan regelen op 1 oktober, maar liefst een paar weken vóór die datum zodat u zich terdege kunt voorbereiden.

De planning van de Stoptober actie

De officiële start van Stoptober is op 8 september. Vanaf dat moment kunt u zich inschrijven als deelnemer. In onze volgende nieuwsbrief zullen we u nieuwe tips geven voor het geval dat u daadwerkelijk gebruik wil maken van een professioneel hulpmiddel. U kunt uiteraard zelf ook naar de drogist stappen en voor een maand pleisters kopen, maar dan zult u ze zelf moeten betalen terwijl het heel gemakkelijk is om ze vergoed te krijgen!

stoptober